Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút egy keskeny nyomtávolságú vasút Magyarország nyugati határán, ami Fertőbozt – a Győr–Sopron-vasútvonal egyik állomását – köti össze a nagycenki Széchenyi-kastéllyal. A pálya hossza 3,6 km, a nyomtávolság 760 mm.
Kisvasúti nap: Széchenyi István születésnapjához (szeptember 21.) legközelebb eső szombat
A vasút története
A megszűnt hazai kisvasutak járműveinek megőrzése céljából a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút a Közlekedési Múzeummal közösen hozta létre a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasutat.
A vasútnak nincs történelmi elődje, részben a régi cukorgyárba vezető normál nyomtávú pályát építették át, részben újonnan lett fektetve. 1970. november 6-án adták át az első szakaszt, mely Fertőboztól Barátság állomásig vezetett (1200 m). A második ütemben készült el a Barátságot Nagycenkkel összekötő sínpár, melynek ünnepélyes átadására 1972. július 8-án került sor. Ekkor úttörővasútként lett üzembe helyezve, azonban csak rövid ideig működött így, ma már a múzeumvasutat a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút üzemelteti.
Járműállomány
Kezdetben az András nevű (492-es sorozatú) gőzmozdonnyal, valamint a 394,023 és a 394,057 számú gőzmozdonyokkal felváltva bonyolították a forgalmat, a kocsipark a gazdasági vasutakról megmentett különféle kocsikból áll. Tervbene volt az SZGV M-4 dízel-elektromos mozdonyának üzembe helyezése is, felújítására azonban nem került sor. 2005-ben a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasútról Nagycenkre került egy C-50 típusú dízelmozdonyt a gazdaságosabb és olcsóbb üzem érdekében. A 394,057 gőzmozdonyt 1998-ban a Szilvásváradi Erdei Vasútnak adták, a 394,023 gőzmozdony pedig 2005-ben a Nyírvidéki Kisvasútra került, ahonnan 2006. december 20-án Debrecenbe, a Zsuzsi Erdei Vasútra szállították.
A vasút forgalomban lévő személykocsijai egyori kisvasutak, gazdasági vasutak felszámolásával kerültek Nagycenkre. Az országban egyedülálló módon csak itt közlekedik kisvasúti szerelvénybe besorozott kalauzkocsi. A személykocsik egy része GV-szabványok alapján épült nagyobb járműjavítókban, azonban előfordulnak olyan ritkaságok is, mint a villamoskocsikból átalakított keskenynyomözű személykocsik. A 22-es személykocsi valamikor a Budapest Közúti Vaspályatársaság villamos pótkocsija volt Budapesten. Sok átépítés után, több várost is megjárva került végül ide.[1]
Állomások és megállóhelyek
Fertőboz – Múzeumvasút
Fertőboz (mozdonyszínnel)
Nádtelep mh.
Barátság
Kastély
A fertőbozi állomáson található fűtőház az egykori MÁV-szabványoknak megfelelően épült, egyszerre 4 mozdony karbantartására és tárolására alkalmas. Az állomás területén homlokrakodót is létesítettek,a kisvasúti járművek nagyvasúti kocsira történő rakodásának megkönnyítése végett. A szurdokpüspöki bányavidék megálló- és rakodó épületeinek mását állították fel Barátság állomáson és Nádtelep mh-en, ezzel is az egykori gazdasági vasutak hangulatát próbálták meg visszahozni. A vonal jelentős műtárgya az Ikva-patak felett átívelő háromnyílású híd. A pálya mellett gyakran találkozhatunk a régmúlt időket idéző alakjelzőkkel, csapórudas sorompókkal, őrházakkal. [2]
Nevezetességek a vasút környékén
Nagycenk a Széchenyi nemesi család fő székhelye.
Fertőboz
Forrás: Wikipédia
Elérhetőségek:
Cím: Nagycenk
Telefonszám: 0699-
Nyitva tartás:
Kapcsolattartó:
GPS koordináták:
E-mail:
Honlap:
Kapcsolodó cikkek: